کتابخانه

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

کتابخانه

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

3 مقاله علمی با موضوع ساختمان‌های بلند مرتبه – بخش دوم (فایل word)

3 مقاله علمی با موضوع ساختمان‌های بلند مرتبه – بخش دوم (فایل word)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهای ملی منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است

 

عناوین:

- برنامه‌ریزی جهت تخصیص فضای مناسب برای بلند مرتبه‌ها

- بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و روانی ساختمان‌های بلند

- تاثیر فرم و ارتفاع در مصرف انرژی بناهای بلند مرتبه

 

 

برنامه‌ریزی جهت تخصیص فضای مناسب برای بلند مرتبه ها

مسعود داوری نژاد مقدم ، محمد رضا مبهوت

چکیده

در دهه‌های اخیر، کلانشهرها به نحو بی‌سابقه‌ای گسترش یافته‌اند. این گسترش کالبدی در بسیاری از موارد بیش از افزایش جمعیت بوده است. ترافیک بالای درون شهری و جدایی بیش از حد محل کار و مسکن، آلودگی‌های زیست محیطی و توسعة بی‌رویه شهرها بر روی اراضی زراعی و... همه مولود گسترش ناموزون شهری است. دغدغه های ناشی از این پدیده موجب گردید تا کشورهای توسعه یافته اقدام به اتخاذ تمهیداتی جهت حل یا مهار این بحران کنند. زمینه های اصلی این تمهیدات شامل سیاستهای بلند‌مرتبه سازی، انبوه سازی، وضع قوانین زمین برای استفاده بهینه از آن و بهسازی و نوسازی بافتهای قدیمی شهرها و ... بوده است که بلند مرتبه سازی یکی از راهکارهای مناسب در جهت کنترل و توسعة شهرها میباشد که از سوی متخصصین امور شهری همواره مورد تاکید قرار گرفته است. از طرفی برنامه‌ریزی جهت تخصیص فضای مناسب برای بلند‌مرتبه، نیز خود موضوع دیگری بوده که از اهمیت دو چندان برخوردار می‌باشد. در این مقاله سعی بر آن است که تعریف جدیدی از ناحیه مناسب جهت بلند مرتبه بر اساس معیارهایی که برمطلوبیت فضایی ـ مکانی از نظر محیطی، اقتصادی ـ اجتماعی و کالبدی و دیگر شاخصهای تاثیر‌گذار بر مکانیابی بلند‌مرتبه مبتنی است صورت پذیرد. مکانیابی جهت بلند مرتبه در حقیقت پاسخی به نارسایی‌ها و کاستی‌های برنامه‌ریزی کالبدی در راستای تخصیص مناسب فضا است.

واژه های کلیدی: بلند مرتبه، برنامه ریزی کالبدی، فضا

 

بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و روانی ساختمان های بلند

زهرا مرید صداقت

چکیده

امروزه نیاز به ساخت و سازهای بلند به دلیل توسعه ی بیش از حد و تراکم زیاد جمعیت کلان شهرهای کنونی تجویزی از سوی نظام معماری و شهرسازی می باشد اما طبق شواهد موجود توزیع نا متوازن ساختمانهای بلند در تمام مناطق شهری که گاهی خارج از ظرفیت قابل تحمل بعضی مناطق نیز می باشد مشکلات گوناگون شهری و مغایر با اصول توسعه ی پایدار را به وجود آورده است.به نظر می رسد با حل و فصل این قبیل مسائل و مشکلات به روشهایی کاربردی در جهت بررسی مناطق شهری و پتانسیل یابی تراکم پذیری این مناطق می توان گامی در جهت دستیابی به آرامش محیط شهری برداشت. هدف از این پژوهش بررسی مسائل فرهنگی، اجتمایی و روانی مرتبط با امر بلند مرتبه سازی در راستای ظرفیت قابل تحمل شهر و دستیابی به آرامش روانی شهروندان می باشد.در این راستا در گام نخست به تعریف مفهوم ساختمان بلند و سپس باز شناسی عوامل اجتمایی و فرهنگی و تاثیرات اجتمایی زندگی در ساختمانهای بلند مورد بررسی قرار گرفته شده است.

واژه‌های کلیدی: ساختمان بلند، تراکم جمعیت، محیط شهری، بعد اجتماعی

  

 

تاثیر فرم و ارتفاع در مصرف انرژی بناهای بلند مرتبه

محمد محمدی، وحید بختیاری مورجانی

چکیده

معماری در مراحل مختلف خصوصا در طراحی ساختمان با بکارگیری ابزارهای لازم و توجه به شرایط بهره‌برداری بنا می-تواند نیاز به استفاده از انرژی‌های تجدید ناپذیر را کاهش دهد. یکی از راهکارهای طراحی در نیل به هدف فوق فرم بنا است که توجه به این مقوله علاوه بر احداث بناهای زیبا و متناسب با معماری روز و فرهنگ و نیاز کاربران و ایجاد فضاهای مناسب، باعث کاهش هزینه‌های ناشی از تامین انرژی و نیز حفاظت از محیط زیست از طریق کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کمک به اهداف معماری پایدار را باعث می شود که این امر به ویژه در مورد ساختمان‌های بلندمرتبه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. فرم کلی ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که دو هدف اصلی یعنی جذب انرژی بیشتر و اتلاف حرارت کمتر را تامین کند. بهترین فرم بدنه یک ساختمان، چنان فرمی است که در زمستان حداقل افت حرارتی و در تابستان حداقل جذب حرارتی را داشته باشد. در این پژوهش به منظور دست‌یابی به فرم بهینه برای ساختمان‌های بلندمرتبه از شبیه سازی رایانه‌ای کمک گرفته شده، تا با انجام محاسبات سرمایش و گرمایش برروی فرم‌های پیشنهادی در نهایت فرمی که بیشترین بازده را از نظر میزان صرفه جویی در مصرف انرژی دارد، تعیین شود. نرم افزار مورد استفاده در این تحقیق، نرم افزار انرژی پلاس نسخه 8 می‌باشد. به منظور تعیین فرم بهینه برای ساختمان های بلند مرتبه، شش نمونه از فرم‌های متداول برای این ساختمان‌ها پیشنهاد شده که با بررسی آن‌ها سعی در تعیین فرم بهینه بنا شده است.

کلمات کلیدی: بلندمرتبه‌سازی، مصرف انرژی، فرم ساختمان، معماری پایدار


خرید و دانلود 3 مقاله علمی با موضوع ساختمان‌های بلند مرتبه – بخش دوم (فایل word)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.